Burgerschap en Brede persoonlijkheidsvorming
Allemaal willen we dat kinderen zich in een fijne en veilige omgeving kunnen ontwikkelen. Tot evenwichtige individuen, tot kritische denkers. Tot verantwoordelijke burgers, mensen die willen en kunnen bijdragen aan de wereld van vandaag en morgen.
Dat gaat verder dan rekenen en taal. We willen hen kennis laten maken met alle culturele en maatschappelijke kanten van de wereld waarin ze leven en waarin elke ervaring telt. Hierbij ontwikkelen ze denkvaardigheden, persoonlijkheid en karakter, zodat kinderen om leren gaan met de complexiteit van de huidige wereld en met het onbekende van de toekomstige wereld.Dit alles vraagt om verbreding en verdieping van ons onderwijs waarin wij onze leerlingen, in samenwerking met de ouders/verzorgers, in staat stellen zichzelf zo goed mogelijk te kunnen ontplooien en ontwikkelen. Op de scholen van Agora doen we dit door te werken aan de brede vorming van kinderen. De ‘kapstok’ die we hiervoor gebruiken heet: bildung en het bildungsagoramodel is daarbij onze leidraad. Hierbij gaan we graag met de kinderen ‘de wereld’ in en halen we de wereld de school in.
Het bildungsagoramodel gaat uit van negen verschillende omgevingen ( de sferen) waar kinderen mee in aanraking komen. Er zijn vier ‘ levenssferen’ waarin ze tijdens dagelijkse handelingen en ontmoetingen leren zichzelf (sociaal) te ontwikkelen:
- privé - in de thuissituatie, in de familiekring
- privaat – in winkels, bedrijven
- politiek – in het omgaan met verschillende instanties (gemeente, politie, etc), besluitvormingsprocessen
- publiek – in maatschappelijke instellingen, vereniging of vrijwilligerswerk
Daarnaast leren kinderen zich verder ontwikkelen aan de hand van vier omgevingen waarin je 'oefent' ( de trainingssferen):
- sport – je eigen fysieke mogelijkheden verkennen en onder andere leren omgaan met competitie en discipline
- kunst – je durven uiten, creativiteit en voorstellingsvermogen
- wetenschap – leren denken, leren vragen te stellen en onderzoeken
- religie – leren omgaan met deugden, normen en tradities
Om al deze ‘sferen’ heen zit de ‘ecosfeer’ van de natuur. Hierin leren kinderen alle aspecten die te maken hebben met de natuur om ons heen, het milieu en het klimaat.Met bildung stimuleren we bij kinderen de ontwikkeling van competenties als bijvoorbeeld: samenwerken, creativiteit, kritisch denken, zelfsturend en probleemoplossend vermogen, culturele sensitiviteit en sociaal bewustzijn. Door middel van ‘bildung’ ontwikkelt een kind een sterke identiteit, waardoor het stevig kan staan en wendbaar is in een veranderende omgeving.
Het werken aan thema’s neemt een belangrijke plaats in binnen het onderwijs op ICBS Het Koraal en ten aanzien van bildung. Hierbij is het vraaggestuurd en onderzoeksgericht leren door ‘spel’ (in de onderbouw) en door ‘onderzoek’ (vanaf de groepen 4) leidend. Ieder jaar komen vijf thema’s aan bod. De themacyclus loopt volgens het ritme: startactiviteiten, spel en onderzoek, excursies/gast in de klas, presentaties.
Naast de zaakvakken speelt binnen de thema’s taal een belangrijke rol. Met name het schrijven van teksten en het vergroten van de woordenschat krijgen veel aandacht binnen het werken aan thema’s. Thema’s zijn actueel en betekenisvol.