Een interconfessionele basisschool
ICBS Het Koraal is een interconfessionele school. Voor ons betekent dit, dat de Rooms-Katholieke en Protestants Christelijke geloofsrichtingen naast elkaar bestaan. Dagelijks werken wij met de methode 'Trefwoord' en gedurende het jaar besteden wij uitgebreid aandacht aan de feestdagen (bijv. Kerstmis en Pasen) d.m.v. van vieringen op school en in de kerk.
Wij willen een school zijn waar leerlingen, ouders en personeel betrokken zijn en zich thuis voelen.
Een school waar kinderen en leraren met plezier naar toe gaan en hun talenten optimaal kunnen benutten.
In zo'n sfeer kunnen kinderen zich veilig voelen en leren zij respect te hebben voor elkaar, samen te werken en voor zichzelf op te komen.
Onze missie
ICBS Het Koraal staat voor onderwijs dat het beste uit ieder kind haalt.
Wij leren kinderen de vaardigheden die zij nodig hebben voor nu en de toekomst.
Onze visie
Op ICBS Het Koraal zijn wij ons bewust dat de maatschappij in een snel tempo verandert. De toekomst waarin onze kinderen zullen leven, leren en werken is zich voortdurend aan het ontwikkelen en vernieuwen. Dit vraagt om andere vaardigheden, 21st century skills. Om hieraan tegemoet te komen werken wij aan ruimte voor het kind om te ontwikkelen.
Om een maximale ontwikkelingsruimte voor kinderen mogelijk te maken werken wij vanuit drie kernwaarden:
- Eigenaarschap van kinderen
- Ouderbetrokkenheid
- De professionele leerkracht
Eigenaarschap van kinderen
Hier geven wij vorm aan door gesprekken met leerlingen, leraren en ouders. Kinderen weten aan welke doelen zij werken (groeps- en individuele doelen) en hoe zij die doelen gaan realiseren. Kinderen worden gestimuleerd om te evalueren en te reflecteren op gestelde doelen.
Ouderbetrokkenheid
Kenmerkend voor onze school is dat onze oudergesprekken zich richten op het verbeteren van de onderwijspraktijk door dialoog in plaats van informeren. Wij gebruiken de kennis van ouders over hun kind om ons onderwijs te verbeteren.
De professionele leraar
Binnen ICBS Het Koraal leren en werken ook leraren onderzoeksgericht en is er een hoog niveau van samenwerken. Op alle niveaus werken we planmatig en systematisch in alignment aan doelen (op school-, unit, groeps- en leerlingniveau). Professionals leren van en met elkaar in een structuur van professionele leergemeenschappen.